14 július 2015

Görög kapituláció



A közgazdaság, sokak hitével ellentétben, nem a jó és rossz megoldások tudománya, de a legjobb kiút megtalálásáé. Ez gyakorta a két igen rossz megoldás közüli választást jelenti. A görög tárgyalások épp ebbe a kategóriába tartoztak.

Számos neves közgazdász adott hangot nemtetszésének, miszerint a németeknek szolidaritást kellene vállalniuk, és engedni az adósság leírásából. Az érvek között szerepelt, hogy a gazdasági intézkedéseknek nem szabadna prociklikusnak lenniük (növekedésnél támogató, recesszióban megszorító), illetve az 1953 német adósság-elengedéssel is példálóztak. Utóbbi jó nagy marhaság, nem lehet a két történelmi szituációt összehasonlítani, hiszen: jelenleg a megszorítások követelése szolgálja Európa egységét.

A prociklikusság akár még igaz is lehetne, de a klasszikus közgazdászok olyan gazdaságokban gondolkoznak, ahol működik egy fiskális unió is, így egy válságban a vagyoni redisztribúció elosztja a terheket. Ehhez közös európai költségvetést kéne adni a közös Európai parlament kezébe. Erre egész egyszerűen ideológiailag az európai társadalmak nem állnak készen. Úgyhogy szép gondolat a szolidaritás és adósság elengedés (ami gyakorlatilag a fiskális redisztribúciónak lenne egy formája), de ehhez az emberek gondolkodásmódján kellene változtatni.

Arról nem is beszélve, hogy az adósság elengedése, habár első ránézésre a fiskális unió egy perverz formája lenne, hosszú távon épp a szétesés felé mutatna. A politikai kockázat terjedése, hogy az olaszok, spanyolok is könnyítést kérnének, Damoklész kardjaként lebegne az uniós döntéshozók feje felett. Úgyhogy ezek a közgazdászok kicsit a számok után nézzenek az emberek fejébe, és lássák meg, hogy amit őt javasolnak még talán egy évszázaddal is megelőzi korát.

Ugyanakkor ezekkel a reformokkal nincs megoldva a probléma. A görögök úsznak az adósságban, az EU még nyomja le a torkukon az euró milliárdokat, amit később ugyan így nem tudnak visszafizetni, és még komoly recesszióba is taszítják a balkáni országot.

Egy olyan helyen, ahol eleve rossz az adómorál (pl. Kelet és Dél-Európa), az adók emelése épp feketíti a gazdaságot, és csökkenti az adóbevételeket. 16 százalékos adókulcsnál még lehet sokan voltak, akiknek nem érte meg kockáztatni a lebukást, de 23 százaléknál már komolyodik a tét. Ez olyan, mintha a lottón másfélszeresére növelnék a főnyereményt, azt várva, hogy majd kevesebben vesznek szelvényt.
A megmaradt, adókon keresztül csökkentett reáljövedelmekről nem is beszélve. Alacsonyabb reál jövedelem csökkenti a gazdasági aktivitást, így valószínűleg (hiszen ez a megszorítás alapismérve) további recesszió jön a gazdaságba.

Hol siklott ki a projekt? 1999. január 1. A közös deviza használatával egy szobába zártak egy ultra produktív Németországot egy kevésbé produktív európai perifériával. A németek jöttek, láttak, letarolták a piacokat. Normál helyzetben a német deviza felértékelődése megvédte volna a perifériát, avagy egy közös fiskális rendszerben a német adók egy része visszajutott volna a perifériára.

Ergo: míg a németek a kisebbik rosszat választották, és nem engedtek a görögöknek, addig a görögnek sikerült magukkal kiszúrni, és nem csődöltek be. Hosszabb távon a legkisebbik rossz: Európa nem enged, az olaszok, spanyolok nem jönnek kéregetni/ Görögország becsődöl, és súlyos recesszió után gyors talpra állás, és kiigazított külker mérlegekkel (a drachma leértékelődésén keresztül) tiszta lappal indít.